SEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz Slovenija
ŠIRENJE UTJECAJA
 
Orban u pohodu na medije u regiji
Autor/izvor: SEEbiz / tportal / 24 sata
Datum objave: 10.06.2018. - 11:26:23
ZAGREB - The New York Times ovih dana piše o tome kako mađarski premijer Viktor Orban tiho kupuje medijske kuće diljem srednje i istočne Europe da proširi svoje nacionalističke ciljeve, antiimigrantsku politiku i potkopa EU. 

U posljednje dvije godine mađarski su biznismeni investirali ili pokrenuli pregršt desnih medija u Sloveniji i Makedoniji, među njima slovenski senzacionalistički tabloid Skandal24 i mrežu Nova24TV, a u Makedoniji AlfaTV i nekoliko desnih portala.

Skandal24 je senzacionalistički trač magazin koji je vrlo neuvijeno napadao sve Janšine političke protivnike u člancima u koji su izvori kao takvi bili mnogo manje važni. Televizija Nova24TV stalno je plasirala priče o opasnostima migranata, a dobio je i ekskluzivu s Orbanom u svibnju.

U konsolidaciji svoje moći u Mađarskoj Orban je prepoznao golemu moć medija i sada se čini kako pokušava proširiti svoju sferu utjecaja. Prošle godine, jedan od njegovih najbližih savjetnika, Arpad Habony, našao se sa Stephenom Bannonom, nekadašnjim glavnim strategom američkog predsjednika Donalda Trumpa, u Washingtonu. Cilj susreta, kaže Timesu osoba upoznata sa sastankom, bilo je pokretanje istočnoeuropske varijante Breitbart Newsa, platforme koja često promovira žestoke nacionalističke ideje.

U Mađarskoj, Orbanovi saveznici kontroliraju većinu domaćih medija i koriste svoje platforme kako bi gurali svoj anti-imigrantski stav. Tijekom nedavnim mađarskih izbora, pro-Orban mediji bombardirali su glasače sa senzacionalističkim člancima o užasima nadolazeće imigrantske horde - iako su se priljevi ljudi smanjili na apsolutni minimum. Orban je, pak, u tim medijima prikazivan kao branitelj nacije koja se ne smije slomiti ispod pritiska dekadentnih zapadnjačkih uvjerenja.

Većinski vlasnik Skandala24 je Peter Schatz, mađarski biznismen iz Orbanovog kruga. Nema konkretnih dokaza da Orban magazinu diktira sadržaj i smjer istog, ali nema sumnje u to da Schatz podržava sve stavove mađarskog vođe. Nekada relativno nepoznati izvršni urednik na mađarskoj državnoj televiziji Schatz je 2015. postao suvlasnik novine Ripost, pro-Orbanovskog medija koji uvelike ovisi o dotacijama od vlade. Od siječnja do studenog 2016. godine gotovo 97 posto oglašavanja došlo je od strane države, kažu financijski izvještaji kojih se dočepao mađarski istražiteljski portal Index.hu. Kako je dobivao na važnosti u Mađarskoj, Schatz je pažnju skrenuo prema Sloveniji, a onda i Makedoniji. U rujnu 2016. godine Ripost je kupio 15.1 posto kompanije Nova24TV, slovenskog medija kojeg su osnovali poduzetnici koji podržavaju Janšu.

Na isti san, druge dvije kompanije, uključujući onu čiji je suvlasnik Habony, Orbanov savjetnik, kupili su jednake udjele u kompaniji. 

Investicije u Nova24TV bile su koordinirane. Bankovni dokumenti koje je nabavio The Times, a prvi puta objavio slovenski politički magazin Mladina, pokazali su kako su sve tri transakcije došle od strane Karoly Varge, mađarskog građevinskog mogula koji je u Orbanovoj eri dobio neproporcionalno veliku količinu projektnih koncesija s državom.

Prošlo ljeto Schatz je preuzeo kontrolu nad Alfa TV, desnom televizijom u Makedoniji koja je dugo podržavala Nikolu Gruevskog, nekadašnjeg premijera koji je ujedno koji je već dugo Orbanov najbliži saveznik u zemlji. Schatz je sada većinski vlasnik u medijskoj kući, kaže istraživanje napravljeno od strane "Organized Crime and Corruption Reporting Project", međunarodne mreže istraživačkih novinara. 

U istom je periodu Schatzov nekadašnji kolega, Agnes Adamik, također kupio niz desnih medija u Makedoniji.

"Oni ulažu u jednu posve novu vrstu političke alijanse", kaže Sandra Bašić-Hrvatin sa slovenskog sveučilišta Primorska, i nekadašnja članica nezavisne komisije koja je savjetovala slovensko Ministarstvo kulture o pitanjima medija i zakonodavstva.

"Oni ulažu u medijsko carstvo kako bi utjecali na izbore te sagradili novu političku silu unutar Unije", nadodaje Bašić-Hrvatin koja je već bila kritizirana od strane Schatzovih medija radi svojih istupa.

Ako Janša uspije u formiranju vladajuće koalicije, sloboda medija postati će žarišno pitanje u susjednoj državi. U svojem prvom premijerskom mandatu Janša, nekadašnji kolumnist u doba komunističke ere, krenuo je s napadima na medije, a novinare je optuživao da su pristrani te da su "sluge političkih elita". Regulatorna tijela u Sloveniji trenutno se bave pitanjem stranog vlasništva medija u zemlji, posebno u planiranom preuzimanju glavne privatne televizije od strane regionalnog telekomunikacijskog diva koji je u većinskom vlasništvu američke investicijske tvrtke.