SEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz Slovenija
NA UDARU
 
Newsweek na meti teških optužbi za prijevaru
Autor/izvor: SEEbiz / Jutarnji list
Datum objave: 04.03.2018. - 22:50:43
NEW YORK - Pod optužbom za neprimjerene veze s religijskim institucijama, s uredništvom koje živi u strahu od otkaza i prisilnih ostavki, Newsweek, nekad ozbiljniji od dvaju vodećih američkih tjednika (Time je drugi), danas je sam postao metom tabloida, ali i ozbiljnih istraživačkih medija u Americi koji pokušavaju povezati fragmente nečega što se barem na prvi pogled čini velikom prevarom. 

Ne medijskom, iako je pod novom vlasničkom strukturom bilo pokušaja nametanja i cenzure sadržaja, nego prije svega financijskom i poreznom.

Kada su sredinom siječnja istražitelji njujorškog javnog tužilaštva ušli u sjedište Newsweek Media Grupe i zaplijenili osamnaest računalnih servera, to je bio samo najbrutalniji pokazatelj istrage koja traje više od godinu dana, a cilj joj je otkriti jesu li vlasnici i top menadžeri grupe zlorabili položaj kako bi, putem računa za nabavu tehnološke opreme, izvlačili novac iz kompanije. Financijski trag doveo je istražitelje do malog kalifornijskog sveučilišta Olivet, zapravo biblijskog studija pod patronatom World Olivet Assembly, jednog od ogranaka heterogene protestantske vjerske zajednice, koji se priprema izgraditi satelitski sveučilišni kampus u Doveru, gradu u državi New York, piše Jutarnji list.

Spoj vjerske organizacije i velikog medija namijenjenog širokoj publici sam po sebi ne bi bio presedan na američkoj medijskoj sceni. Religijske zajednice u SAD-u odavno imaju vlastite informativne publikacije. Zaklada Church of Christ, Scientist osvojila je sa svojim Christian Science Monitorom više Pulitzerovih nagrada za novinarsku izvrsnost (dnevnik je ipak obustavio svoje papirnato izdanje 2009. nakon što se naklada spustila sa 230 na 56 tisuća prodanih primjeraka). Monitor, međutim, nije bio vjerska publikacija i nije mu primarni zadatak bio promicati vjersku ideologiju svojih zaređenih vlasnika.

Zajednica ”velečasnog” Sung Myung Moona, Crkva ujedinjenja, osnovala je Washington Times, konzervativni dnevnik koji se, doduše, reputacijom nikada nije približio Christian Science Monitoru ni svojem imenu bliskom, lijevo-liberalnom konkurentu Washington Posta (danas u vlasništvu osnivača Amazona Jeffa Bezosa), ali Times je ipak, zaslugom članova po svijetu raspršene Moonove organizacije, raspravu znao podići na globalnu razinu. U Hrvatskoj je često bio citiran Timesov kolumnist Jeffrey Kuhner, čiji su, ponekad prilično radikalni stavovi, pronašli srodnu frekvenciju u radu riječkog Adriatic Instituta za javne politike, a preko njih i u nekoliko domaćih tabloidnih izdanja i internetskih portala.

Ni Christian Science Monitor ni Washington Times nikada, međutim, nisu skrivali svoju poslovnu povezanost s vjerskim institucijama kao njihovim osnivačima. Reinkarnirani Newsweek, jer onaj stari, “pravi”, čiji je izdavač do 2010. bila washingtonska izdavačka obitelj Graham (dugogodišnji izdavači Washington Posta) ugasio je svoje tiskano izdanje dvije godine nakon prve promjene vlasnika. Posljednjom vlasničkom promjenom 2013. dospio je u ruke mutnom medijskom konglomeratu IBT (International Business Times), financijski povezanim s evangeličkom grupom kalifornijskog profesora i propovjednika Davida Yanga, koji, kao i Sung Myung Moon, korijene ima u korejskoj kršćanskoj zajednici. Istražitelje je, čini se, zainteresiralo zašto u današnjoj Newsweek Media Grupi vodeći ljudi uporno negiraju bilo kakvu poslovnu povezanost s World Olivet Assembly iako otamo stižu nalozi za besplatno oglašavanje. Istragom se sada provjerava priroda povezanosti s Yangovom paracrkvenom mrežom koja, sumnjaju njujorški istražitelji, pere svoj novac upravo kroz poslovanje posrnulog Newsweeka.

Tijekom nekoliko posljednjih godina Newsweek je, osim besplatnog oglašavanja, na račune sveučilišta Olivet uplatio milijune dolara putem računa za usluge “licenciranja, istraživanja i razvoja”. Netko je, smatraju istražitelji, na tom poslu izbjegao plaćanje poreza, a možda i legalizirao veće svote iz nepoznatih izvora. Današnjoj upravi ne ide na ruku ni to što je Jonathan Davis, suvlasnik i jedan od pet ključnih menadžera današnje Newsweek Media Grupe, u ranijim razdobljima obavljao više važnih uloga u Yangovu Olivetu. Štoviše, on sam priznao je da je Olivet odigrao važnu ulogu u osnivanju International Business Timesa 2006. (i vrlo brzo se upustio u ne previše jasnu igru s brojkama o čitanosti, što su mnogi konkurenti na tržištu odmah pročitali kao pokušaj prevare).

Cijela priča bi vjerojatno ostala u pozadini, kao još jedan slučaj porezne istrage u velikoj posrnuloj medijskoj grupi na ionako urušenoj sceni tradicionalnih medija, da Newsweekovi novinari i urednici nisu odlučili problem iznijeti pred javnost, i to na stranicama Newsweeka, usprkos negativnom stavu izdavača koji je na više načina pokušao spriječiti objavljivanje informacija o biznisu unutar kompanije i na kraju, nakon objave velikog članka, najurio glavnog urednika i nekoliko vodećih istraživača autora. Upravo taj članak iznio je na vidjelo dodatne detalje o poslovnoj povezanosti današnje Newsweek Media Grupe s Olivetom.

Interna pobuna u redakciji Newsweeka započela je početkom zime prošle godine, kada je visoko pozicioniranoj urednici uručen otkaz četiri dana nakon što je kadrovskoj službi uputila pismo nezadovoljstva zbog rodne diskriminacije i mobbinga s vrha kompanije. U dopisu je sama predložila sporazum o svojem odlasku iz kompanije. U otkaznom pismu koje je stiglo kao odgovor, a koje citira internetski magazin Slate, umjesto pristanka na predložene uvjete rastanka, stigao je i popis njezinih grijeha zbog kojih je, prema mišljenju uprave, ionako došlo vrijeme za rastanak, ali bez posebnih uvjeta. Grijesi su, među ostalim, bili “miniranje pokušaja uprave da zaposlenim novinarima uvede minimalne (ali ne brojčano male) kvote internetskih posjeta njihovim člancima, odbijanje rada na sadržaju za koji je smatrala da nije u skladu s reputacijom Newsweeka, otvoreno javno suprotstavljanje šefovima za vrijeme telefonskih kolegija i njezine optužbe da kompanija s novom upravom (i novim vlasnicima) ima problem s moralom i kredibilitetom”.

Čini se, međutim, da se u Newsweeku promjene događaju na nekoliko razina paralelno. Tradicionalni novinari, stari newsweekovci, koji su danas već malobrojni, nikada se nisu prilagodili novom ritmu rada koji je stigao s digitalizacijom profesije. Newsweek Media Group danas više nije magazin, nego platforma za proizvodnju i distribuciju sadržaja. Menadžment je pritom razvio vlastiti sustav mjerenja čitanosti pojedinih autora i njihovih članaka, a sadržaj je strogo diktiran upravo tom metrikom. U transformaciji medijske scene ništa od toga nije neuobičajeno, kada je riječ o novim medijskim projektima. Problemi počinju kada uz kontrolu produktivnosti autora vlasnici krenu u kontrolu njihove sadržajne “ispravnosti”. Urednici i novinari Newsweeka koji su se ovih dana našli u sporu s vlasnicima tvrde da se upravo to događa. I niz nedavnih ostavki uslijedio je nakon što je uprava kompanije zabranila objavu nekoliko istraživačkih članaka koji, po mišljenju menadžmenta, nisu bili u skladu s interesima kompanije.

Internetski magazin Slate, koji je proteklih dana opširno izvještavao o Newsweeku (oba magazina svojedobno su bila u sklopu Washington Post grupe), za razliku od tradicionalnog “papirnatog” Newsweeka bio je pokrenut 1996. kao prvi internetski magazin, entuzijastičnim projektom Microsoftova osnivača Billa Gatesa i urednika magazina New Republic Michaela Kinsleyja. Za razliku od većine internetskih medijskih projekata koji su uslijedili kasnije svoju reputaciju Slate ni danas ne gradi na metrici posjećenosti (koja je svejedno visoka), nego na čvrstoj autorskoj argumentaciji stavova koji su često u suprotnosti s prevladavajućim mišljenjem (što opet podiže broj klikova). Pobuna protiv sirove metrike koja danas upravlja Newsweekom zato je u Slateu dočekana kao upozoravajući, ali i pozitivan događaj.